A fogínyvérzés lehetséges okai és kezelése

Készült: 2023. szept. 21

A fogínyvérzés gyakori jelenség, mely sok embert érint és többféle okra vezethető vissza. A korai felismerés és megfelelő kezelés nemcsak a megőrzés, hanem a komolyabb szövődmények elkerülése érdekében is fontos. Cikkünkben leírjuk, milyen jelek utalhatnak rá, és hogyan tudjuk hatékonyan kezelni.

Miért vérzik a fogíny?

A fogínyvérzés számos ember számára ismert és gyakran aggasztó tünet, amely azonban nem mindig jelez súlyos problémát. Az íny leggyakrabban helytelen fogmosásból adódó nem megfelelő szájhigiénia okozta gyulladás miatt vérzik, a szervezet így védekezik a kórokozókkal szemben. A fogakra rárakódott lepedék, majd az ebből kialakuló fogkő okozza és elhanyagolásaesetén fenntartja az állapotot. Mechanikai sérülés következménye is lehet, mely a kemény sörtéjű fogkefétől vagy túl erős fogmosástól alakulhat ki. A hormonális változások, a dohányzás, rossz szájhigiénia, vitaminhiány és bizonyos betegségek, (mint a cukorbetegség), ahol az immunrendszer gyengébb, a gyógyulási folyamatok lassabbak, szintén befolyásolhatják a fogíny állapotát és hajlamossá tehetik azt a vérzésre.

Fontos, hogy az első jeleknél konzultáljunk fogorvossal, hogy az alapvető okot időben azonosíthassuk és megfelelően kezeljük!

A rossz szájhigiénia buktatói

A szájüreg rossz egészségi állapota, mint például kellemetlen lehelet, vérző fogíny, fájó fogak az egész szervezetre negatív hatással vannak. A rossz szájhigiénés állapot kiváltó oka lehet a szervezet egyéb helyén fellépő gyulladásnak, mert ugyanazok a baktériumok a vérkeringésbe is bejuthatnak.

Az emberek gyakran nem tulajdonítanak kellő fontosságot a napi szájápolásnak, pedig az egészséges fogak és fogíny alapja a rendszeres és megfelelő tisztítás. Elhanyagolt szájüreg esetén az ételmaradékok és a baktériumok idővel lerakódhatnak a fogakon és a fogínyben, ami a fogkő kialakulásához vezet. A fogkő pedig nem csak esztétikai probléma; tökéletes táptalajt nyújt a káros baktériumoknak, melyek gyulladást okozhatnak. A fogínygyulladás egyik legelső jele a fogínyvérzés. Aki már tapasztalt fogínyvérzést fogmosás közben, tudja, mennyire ijesztő lehet ez az élmény.

A szájban elszaporodó baktériumok olyan savakat termelnek, melyek lassan, de biztosan károsítják a fogzománcot. Idővel ez vezet a fogszuvasodáshoz, ami további komplikációkat okozhat, ha nem kezelik időben. Ráadásul a fogínygyulladás nemcsak a szájüregben okoz problémát. Ha nem kezelik, idővel alakulhat súlyosabb állapottá, mint a parodontitis, mely a fogak elvesztéséhez vezethet.

A rossz szájhigiénia további következményekkel is jár. A kellemetlen szájszag például sokszor annak a jele, hogy a szájban túl sok a káros baktérium. Ezen kívül az elhanyagolt szájüreg növeli a szív- és érrendszeri betegségek, valamint bizonyos típusú daganatos megbetegedések kockázatát is.

Fogínygyulladás és parodontitis

A fogínygyulladás és a parodontitis, másnéven fogágybetegség, a fogíny és a fogakat körülvevő szövetek betegségeit takarják. A fogínygyulladás a fogágybetegségek kezdő stádiuma, mely a fogak és fogíny közötti területen található baktériumok felhalmozódásából adódik. A fő tünetek közé tartozik a vörös, duzzadt fogíny, mely könnyen vérzik fogmosáskor vagy étkezéskor. Általában fájdalommentes, és megfelelő szájhigiéniai kezeléssel, rendszeres fogmosással és fogselymezéssel gyorsan kezelhető.

Ha a fogínygyulladást nem kezelik, súlyosbodhat és fogágybetegséggé válhat. A parodontitis a fogíny mélyebb rétegeiben és a fogakat tartó csontban kezdődik, átterjed a fogágyra, majd a fogak tartószerkezetére, mely a fogak kilazulásához, később elvesztéséhez vezet.

Milyen gyógyszerek okozhatnak fogínyvérzést?

Számos gyógyszer okozhat mellékhatásként fogínyvérzést, például a véralvadásgátlók szedése fogmosáskor vagy étkezéskor könnyebben vezethetfogínyvérzéshez. A szívproblémák kezelésére alkalmazott egyes gyógyszerek, fogamzásgátlók, antidepresszánsok és antipszichotikus gyógyszerek szájszárazságot okozhatnak, amik hosszú távon szintén fogínyvérzéshez vezethetnek.

Az egyes gyógyszerek lehetséges mellékhatásairól mindig kiemelten fontos orvossal konzultálni!

Terhességi fogínygyulladás

A várandósság során a női test számos változáson megy keresztül. A terhességi fogínygyulladás a kismamák körülbelül felét érinti, mivel a hormonális ingadozások elősegítik a baktériumok növekedését a szájban, melynek során a fogíny megduzzad, kipirosodikés vérzik fogmosáskor. A probléma elhanyagolása befolyásolhatja a baba születési súlyát, mivel a gyulladt ínyen keresztül a bacillusok bejuthatnak a véráramba, mellyel nőhet a koraszülés veszélye.

Nagyon fontos, hogy a kismamák fokozottan ügyeljenek ebben az időszakban a megfelelő szájhigiéniára és rendszeresen ellenőriztessék fogaik állapotát!

Milyen vitaminok hiánya okozhat fogínyvérzést?

Tudta Ön, hogy néhány vitamin nélkülözhetetlen a fogíny és fogak egészséges állapotához? Az alábbiakban leírjuk, hogy melyek ezek a vitaminok, melyekre feltétlenül szüksége van a szervezetnek a szájüreg egészségének fenntartásához.

A C-vitamin a fogíny szöveteinek egészségét támogatja. Hiánya az egyik legismertebb oka a fogínyproblémáknak, a fogíny sebezhetőbbé válik, könnyen vérzik, és lassabban gyógyul.

A K-vitamin szintén létfontosságú a véralvadáshoz. Hiányában már a fogíny kisebb sérülései is hosszabb ideig véreznek.

A D-vitamin hiánya is befolyásolhatja a fogíny egészségét, fontos szerepe van a fogak és az állcsont egészséges állapotában.

Kevésbé gyakori, de előfordul, hogy az A-vitamin hiánya is okozhat fogínyvérzést, mert az A-vitamin fontos a nyálkahártyák és a bőr rendszerének fenntartásához.

Otthoni elsősegély: Tippek és trükkök a fogínyvérzés kezelésére

A betegség korai szakaszában egy kis odafigyeléssel enyhíthetjük vagy akár meg is szüntethetjük a tüneteket. Alábbiakban felsorolunk pár tippet az otthoni kezeléshez:

- Használjunk fogköztiszítító kefét és/vagy fogselymet az alaposabb tisztítás érdekében!

- Növeljük a fogmosás gyakoriságát és időtartamát, ha lehet minden étkezés után mossunk fogat!

- A hatékonyság érdekében öblögessünk alkoholmentes szájvízzel!

- Használjunk puha sörtéjű fogkefét vagy váltsunk elektromos fogkefére!

- Csökkentsük a dohányzást!

- Kerüljük a cukros ételeket, szénsavas italokat!

Fontos, hogy a megfelelő szájápolás mellett rendszeresen ellenőriztesse fogait, legalább évente kétszer!

Professzionális beavatkozások és megoldások

Sajnos sokszor a megfelelő szájápolás mellet is lesznek nehezen elérhető helyek, ahol a fogkő kialakulhat.Főleg ezért ajánlunk professzionális fogtisztítást végeztetni fogorvosával vagy dentálhigiénikusával, a fogak teljes tisztaságának érdekében. Az eljárás során a lerakódott lepedéket, fogkövet teljes mértékben eltávolítják. A teljes egyenletesség elérése érdekében a fogak felszínén található foltokat, kisebb mélyedéseket kisimítják.

Hangsúlyozzuk, hogy a szakszerű tisztítás csak kiegészíti a megfelelő napi szájápolási szokásokat, nem helyettesíti a minimum napi kétszeri fogmosást!

Életmód változtatással az egészséges ínyért

Az íny egészségének megőrzése nem csak a megfelelő szájhigiéniai szokásokról szól, az életmódbeli szokások is szerepet játszanak ebben. Nagyon fontos az egészséges táplálkozás, a kiegyensúlyozott étrend, amely tartalmazza az összes szükséges vitamint és ásványi anyagot, támogatja az íny szöveteinek megfelelő működését. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a dohányzás az egyik legnagyobb ellensége az egészséges ínynek, mert csökkenti a szájban a véráramlást, ami gátolja a fogíny gyógyulását és növeli a gyulladás kockázatát. A második legnagyobb ellenség az alkohol, mely kiszáríthatja a szájat és irritálhatja az ínyt.

A rendszeres testmozgás nem csak az általános egészségre van pozitív hatással, de az íny egészségét is javíthatja, mivel javítja a szervezet vérkeringését és támogatja az immunrendszer működését. Lényeges a stresszcsökkentés, mert a krónikus stressz negatívan befolyásolhatja az immunrendszerünket, ami gyengítheti az íny ellenálló képességét.

Végül a rendszeres orvosi vizsgálatok lehetővé teszik az esetleges problémák korai felismerését és kezelését, biztosítva az íny egészségét.

Hogyan előzhetjük meg a fogínyvérzés kialakulását?

A fogínyvérzés szerencsére számos módszerrel megelőzhető. Az egyik legfontosabb lépés a megfelelő szájhigiénia kialakítása és fenntartása, mellyel nagyon sokat tehetünk fogaink épségéért. A fogmosás minden étkezés után javallott, de minimum napi kétszer, reggel és este. Használjunk fluoridos fogkrémet, mely segít eltávolítani a fogakról a lepedéket és az ételmaradékokat, amelyek baktériumok növekedését idézhetik elő. A fogmosás mellett a fogselyem vagy fogköztisztító kefe használata nélkülözhetetlen a fogközökben felhalmozódó baktériumok és ételmaradékok eltávolításához, melyeket a fogkefe nem képes elérni. A fogak alapos megtisztítása utána pedig az alkoholmentes szájvíz segít a szájban lévő baktériumok számának csökkentésében.

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a rendszeres fogorvosi ellenőrzések (legalább félévente egyszer) elengedhetetlenek, hogy a fogorvos időben észrevegye a problémákat és tanácsokkal lássa el a pácienst!

Tekintse meg részletes árlistánkat!

Kérjen időpontot konzultációra érdi vagy 17-ik kerületi magánrendelőnkbe!